Beredskap i Vestvågøy kommune

Beredskapsansvarlig Thomas Thomassen og kommuneoverlege Eva K. Nordberg orienterer om atomberedskapen i kommunen.

Kommunene har et grunnleggende ansvar for ivaretakelse av befolkningens sikkerhet og trygghet innenfor sine geografiske områder, jamfør forskrift om kommunal beredskapskapsplikt.

Selv som direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) er tydelige på at risikobildet i Norge er vesentlig uendret, har situasjonen i Ukraina vekket bekymring blant flere i befolkningen, da spesifikt knyttet til atomulykker og spørsmål om inntak av jodtabletter.

Situasjonen i Ukraina er alvorlig og det er forståelig at oppmerksomheten rettes mot eventuelle konsekvenser her i Norge. Direktorat for strålevern og atomsikkerhet (DSA) har det overordnete ansvaret for den norske atomberedskapen, og det har allerede vært dialog mellom DSA og kommunene, via Statsforvalter.

Det er viktig å understreke at DSA vurderer det som svært lite sannsynlig at det blir nødvendig å ta jodtabletter i Norge på grunn av situasjonen i Ukraina.

Kommuneoverlege Eva K. Nordberg forteller at uavhengig situasjonen i Ukraina anbefaler DSA alle under 40 år å ha jodtabletter lagret hjemme. Det er atomubåter og atomisbrytere som jevnlig seiler langs kysten vår, og dersom ulykke skulle skje tilknyttet disse kan det bli aktuelt å ta jodtablett for de under 18 år, samt gravide og ammende. Ved en atomulykke kan radioaktivt jod bli spredd via luften og tas opp i skjoldbruskkjertelen. Tilskudd av naturlig jod blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen og reduserer risikoen for å få kreft i denne. Opptaket av jod er størst blant de under 18 år og det er noe av bakgrunnen for anbefalte målgrupper.

Inntak av jod skal kun tas på myndighetenes anbefaling og det er kommunens ansvar å sørge for tilgjengelige tabletter til målgruppen. Likevel er det anbefalt alle husstander å ha jodtabletter til aktuelle familiemedlemmer hjemme, som del av egenberedskapen som vi alle er anbefalt å ha. Dette fordi myndighetenes råd kan være at vi holder oss innendørs inntil radioaktiv luftforurensning har passert.

Beredskapsansvarlig benytter anledningen til å understreke viktigheten av at kommunens innbyggere har en viss egenberedskap opp mot krisesituasjoner. DSB har vist til at følgende bør inngå i egenberedskapen til enhver husstand. Se link her….

Kommunen har beredskapslager for jod og rutine for utdeling. Rutiner gjennomgås nå nærmere i lys av oppdaterte risikovurderinger.