Det tråkkes til topps

På Leknes bo- og servicesenter har ivrige deltakere gjort stor suksess med «Motiview»-syklene. Her kan du over 65 år møte opp og bli med på en sosial og frisk treningsøkt – helt tilpasset din kapasitet og dagsform.

Hvor: Leknes bo- og servicesenter (Storgata 106, 8370 Leknes)
Når: tirsdager og torsdager, 09:30–13:00
Hva: Gratis aktivitetstilbud for deg over 65 år.

Hver høst deltar vi i det årlige verdensmesterskapet i «Motiview»-sykling. I vår tok vi initiativ til at det også skulle arrangeres en konkurranse for deltakere i Nord-Norge, og «Nordlyset sykkelmesterskap» ble til. Dette vant vi i «Team Lebos», som vi kaller oss her på Leknes. – Aud Karin Larsen, daglig leder i Vestvågøy frivilligsentral.

«Motiview» foregår ved hjelp av trimsykler, i kombinasjon med et stort og variert videobibliotek som lar deg sykle «verden rundt» til film og musikk. Dette er en god og lavterskel motivasjon for fysisk aktivitet, som også skaper mestring og fellesskap.

Vi har per i dag fire sykler tilgjengelig, og to frivillige er behjelpelig på hver trening. Vi har nå god kapasitet og oppfordrer de over 65+ til å komme å trene.

I tillegg til konkurranseinstinkt er det jo både sosialt og god trening. – Aud Karin Larsen, daglig leder i Vestvågøy frivilligsentral.

Gjengen på Leknes stakk av med seieren

«Nordlyset sykkelmesterskap» er et sykkelmesterskap i innendørs sykling for omsorgssentre, frivillighetssentraler, dagsentre og seniorsentre i Nord-Norge. Over to uker syklet 149 syklister fordelt på 13 lag fra Nordland, Troms og Finnmark til sammen 5016 km.

Team «LeBos» fra Leknes bo- og servicesenter gikk av med seieren med hele 1458 km. 38 deltakere var med – der noen bor på bo- og servicesenteret, og andre kommer utenfra.

Aud Karin Larsen
Vestvågøy Frivilligsentral