Hvordan vil du prioritere klima og miljø i et kommunebudsjett?

Lat som du er politiker i denne undersøkelsen, og hjelp oss å fordele ressurser til klima- og miljøarbeidet.

Undersøkelsen tar ca. 20 minutter å gjennomføre og er åpen frem til 20. november 2024.
Delta ved å trykke på lenken til din kommune:

Vestvågøy og Vågan kommune inviterer innbyggerne til å innta rollen som politikere i en spørreundersøkelse om prioritering av tiltak og budsjett i kommunenes klima- og miljøarbeid.

I undersøkelsen tar du rollen som politiker, for å prioritere klima- og miljøsatsingen opp mot andre kommunale områder i kommunebudsjettet, som for eksempel helse, oppvekst, infrastruktur og arealplanlegging.

«Dette er en unik mulighet for alle som bor og jobber i Vågan og Vestvågøy, til å være med å påvirke hvordan kommunene burde jobbe med klima og miljø i årene som kommer. Vi ønsker å høre fra alle – unge, eldre, arbeidstakere, næringsdrivende og politikere.» – Eva-Mari Rahkola, samfunnsplanlegger i Vestvågøy kommune.

Den digitale undersøkelsen består av to deler:

• Del 1 kartlegger innbyggernes oppfatning av samfunnsutviklingen i Lofoten.
  • Del 2 gir deltakerne mulighet til å prioritere miljøtiltak i et fiktivt budsjett. Resultatene fra undersøkelsen vil bidra til kommunenes arbeid med klima, miljø, energiplaner og budsjett.

«Vi håper mange vil sette av tiden til å delta, så vi kan få så god og bred innsikt som mulig, for å kunne tilpasse fremtidige tiltak etter hva folk faktisk ønsker» – Anne-Marit Moe Aarø, samfunnsplanlegger i Vågan kommune.

Bakgrunn for prosjektet:

Prosjektet er et samarbeid mellom kommunene Vestvågøy, Vågan, Senja og Lofotrådet. Med i arbeidet er også forskere ved Universitetet i Tromsø (UiT) og «Delft University of Technology» i Nederland. Det er første gang en slik undersøkelse gjennomføres i Norge, og i Nederland har lignende initiativer ført til stor deltakelse.

Denne undersøkelsen er del av forskningsprosjektet kalt «Drivkraft», finansiert av Forskningsrådet. Drivkraft er et samarbeidsprosjekt mellom kommunene, hvor en undersøker hvordan kommuner jobber med temaet klima, miljø og energi.

Illustrasjon med et kart og to personer som holder hver sin mobil - Klikk for stort bilde

Eva-Mari Rahkola
Samfunnsplanlegger