Lederutvikling gir positive resultater

Gjennom et omfattende prosjekt som kombinerer forskning og praksis, skaper Vestvågøy ny kunnskap og forbedrer lederkompetansen i kommunehelsetjenesten.

Vestvågøy kommune skaper ny kunnskap gjennom et aksjonsforskningsprosjekt for lederutvikling i kommunehelsetjenesten.

Prosjektet gjennomføres over tre år, i samarbeid med Kunnskapskommunen HelseOmsorg Nord, Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester Nordland, Nord universitet, Senter for Omsorgsforskning Nord, UiT Norges arktiske universitet, samt Statsforvalteren i Nordland

Nå er den første vitenskapelige artikkelen publisert, og prosjektet viser allerede positive resultater.

Bakgrunn

Kommunalområdet Helse og mestring i Vestvågøy har siden 2021 gjennomført en gjennomgående utviklingsprosess. I denne sammenheng ble det identifisert et behov for å legge til rette for ledernes muligheter til å utvikle sin lederkompetanse. Det ble derfor igangsatt et kontinuerlig lederutviklingsprogram i tråd med kommunalområdets målsettinger.

Tidligere studier har vist en betydelig forskjell mellom det vi vet skal til for at ledere i helsetjenesten utvikler kapasitet og kapabilitet til ledelse, og hvordan denne utviklingen tilrettelegges for i praksis. Fremfor utvikling av lederskap, preges arbeidet til lederne i stor grad av såkalt «brannslukning» og administrative oppgaver. Helsetjenesten som organisasjon fremstår derfor som lite lærende.

To av de involverte forskerne i dette prosjektet, Rita Solbakken og Trude Anita Hartviksen, har tidligere skrevet doktorgrader på ledelse og lederutvikling i helsetjenesten. Dette forskningsprosjektet bygger videre på denne kunnskapen, i samarbeid med forskerne Lars Strauman, spesialist i allmennmedisin med master i helseledelse, samt Inger Lise Magnussen, PhD, som bidrar både med kompetanse på helseledelse og aksjonsforskning. Alle forskerne er lokale, tre av dem bor på Vestvågøy, mens Magnussen bor på Stokmarknes. Forskningsprosjektet gjennomføres i samarbeid med HR-avdelingen i Vestvågøy kommune, representert ved Eivind Bjørndal.

Fem personer som ser mot kamera - Klikk for stort bildeFra venstre: Inger-Lise Magnussen, Rita Solbakken, Trude Anita Hartviksen, Lars Strauman og Eivind Bjørndal. Foto: Kristin Mikkelsen

Forskningsprosjektet

Forskningsprosjektet tar sikte på å utvikle et kunnskapsbasert kontinuerlig lederutviklingsprogram for ledere i en mindre distriktskommune. Metoden som brukes er anerkjennende deltakende aksjonsforskning. Dette innebærer en praksisnær tilnærming hvor helselederne selv bidrar inn som aktive deltakere og medforskere i prosjektet.

Dette er en forskningsmetodikk som i stadig større grad anvendes innen helsevitenskap og sykepleieforskning. Verdien metodikken gir oss er at i tillegg til at vi utvikler ny kunnskap, oppnår vi også konkrete direkte forbedringer av lederutviklingen for deltakerne. Dette skjer på bakgrunn av at deltakernes stemmer blir styrende, og har tidligere vist seg som en unik mulighet for å finne ny innsikt i samarbeid mellom forskere og praksisfelt.

Foreløpige resultater

Første vitenskapelige artikkel er nylig publisert, og er åpen for alle interesserte. Artikkelen viser oss at Vestvågøy kommune, kommunalområde Helse og mestring, skiller seg positivt ut fra øvrig forskning ved at deltakerne har en høy individuell lederkompetanse og -erfaring. Videre viser resultatene hvordan forskere og ledere samskaper et lederutviklingsprogram gjennom å bygge på den enkeltes kompetanse, og styrke tilliten til hverandre gjennom relasjonsbygging. Oppsummert bygger lederutviklingsprogrammet på fire sentrale elementer: kompetanseutvikling, strukturer for interaksjon, psykologisk trygghet, og felles verdier og mål. Pedagogiske og relasjonelle virkemidler har vært tillitsbasert refleksjon tilrettelagt av anerkjennende dialog.

Relevans

Forskningsprosjektet har høy samfunnsmessig relevans siden lederne i helsetjenesten har en sentral posisjon i nivået mellom innbyggere, ansatte og toppledelsen i kommunen. Lederne har en unik kompetanse som blant annet bygger på deres nærhet til der tjenestene utøves, noe som er avgjørende for måten vi tar i bruk ny kunnskap i helsetjenesten. Vi har fra før lite kunnskap om hvordan lederutvikling kan tilrettelegges for helsetjenesten. Dette forskningsprosjektet bidrar gjennom et likeverdig samarbeid mellom forskere og deltakende ledere til ny kunnskap som i tillegg til egen utvikling også vil kunne anvendes i planlegging og gjennomføring av lederutvikling i andre tilsvarende kontekster.

Trude Anita Hartviksen
Avdelingsleder Fagutviklingsavdelingen, Fag- og utviklingsleder