Ny kommunedirektør til Vestvågøy

Vi ønsker Lill Stabell hjertelig velkommen som ny kommunedirektør i Vestvågøy, med tiltredelse 1. november.

Enstemmig utvalg

Et enstemmig ansettelsesutvalg kunngjorde 20. september at Lill Stabell (51) ønskes som ny kommunedirektør. Innstillingen deres ble enstemmig vedtatt i kommunestyret 24. september. Vi er glade for at Lill Stabell har søkt seg til Vestvågøy, og vi ser frem til at hun kommer på plass fra 1. november. Det har var mange svært gode kandidater til jobben, og nåløyet har vært trangt.

Det har vært både et krevende, men også veldig spennende arbeid. Når vi enstemmig innstiller Lill Stabell til jobben, så er det fordi vi er overbeviste om at hun er den best kvalifiserte kandidaten blant flere gode kandidater», sier ordfører Jonny Finstad som har ledet ansettelsesutvalget.

Lang erfaring

Lill Stabell kommer fra rollen som kommunedirektør i Nesna kommune der hun har vært i seks år. Til sammen har hun åtte års erfaring som kommunedirektør – først i Måsøy kommune, så i Nesna kommune. Hun har også erfaring som økonomisjef i Måsøy kommune, og økonomirådgiver i Balsfjord kommune – til sammen fire år.

«Jeg er selvsagt veldig glad for å være innstilt til denne spennende jobben. Det er et samfunnsoppdrag som virkelig motiverer meg, i en av de mest spennende organisasjonene i regionen», sier Lill Stabell som ser frem til å kunne flytte til Lofoten med sin mann.

Av formell kompetanse har hun økonomiutdanning fra BI og en ferdigstilt mastergrad i strategisk ledelse og økonomi (MBA) fra universitetet i Tromsø. Hun har nettopp gjennomført etterutdanning i planlegging, innovasjon og ledelse, der hennes fokusområde har vært hvordan legge til rette for at folkevalgte kan enklere tilegne seg tilstrekkelig kunnskap i forkant av politiske beslutninger. Det at Stabell er kommuneøkonom i bunnen, gjør at hun har en særlig interesse for økonomistyring og effektivitet.

«Kommunedirektøren er kommunens øverste administrative leder, og det er en utrolig viktig jobb for Vestvågøysamfunnet og Lofoten. Nå går innstillingen til kommunestyret, og jeg ser fram til en god behandling der» sier ordfører Jonny Finstad i forkant av kommunestyremøtet 24. september.

Portrett - Klikk for stort bildeLill Stabell er innstilt som ny kommunedirektør i Vestvågøy. Privat

• Ansettelsesutvalget innstilte 20. september Lill Stabell (51) til stillingen som ny kommunedirektør i Vestvågøy.
  • Kommunestyret godkjente enstemmig innstillingen i sitt møte tirsdag 24. september.
  • Konstituert kommunedirektør Gard Eide Larsen fortsetter frem til Lill Stabell er på plass i stillingen som ny kommunedirektør 1. november.