Omlegging av IT-systemer

Vestvågøy kommune opplevde forrige uke utfordringer knyttet til en oppgradering. Det er beklagelig dersom innbyggere eller ansatte har opplevd at det har påvirket tilgjengeligheten og driften vår i denne perioden. Vi oppfordrer innbyggere som har opplevd problemer med å kontakte kommunen, om å forsøke igjen.

Grafisk symbol som illustrerer synkroniseringsproblemer - Klikk for stort bilde

Oppgraderingen er et steg mot et mer digitalt Lofoten. Formålet er mer sømløs og sikrere samhandling både lokalt og på tvers av kommunegrensene. Som del av IKT-samarbeidet i Lofoten, må også epost-systemene harmoneres.

Når epost systemet skulle tas i bruk igjen, mandag 02. oktober, dukket det opp utfordringer som det ikke var tatt høyde for i planleggingen. Problemløsingen ble mer tidkrevende enn ønsket, da det tok noe tid å få isolert årsaken, som deretter måtte utføres ute på den enkelte ansattes datamaskin.

Lofoten IKT vil sammen med innleid leverandør gjennomføre en analyse av denne hendelsen. Både for å avklare om det var gjort gode nok forberedelser, og om dette eventuelt kunne vært gjort på en annen måte. Dette for å gi føringer, kompetanse og forbedringspunkter for lignende operasjoner i framtiden.

Vi beklager eventuelle ulemper dette har medført, og takker for forståelsen.