Vaksiner for årets sesong

Høsten og vinteren gjør at luftveisinfeksjoner øker. Her finner du informasjon, tid og sted for høstens vaksinering mot influensa, korona og lungebetennelse.

Husk, de generelle smittevernrådene gjelder fortsatt: hold deg hjemme når du blir syk med luftveissymptomer.

Hvor får du vaksine?

På Meieriet kultursenter:

• Det vil settes opp en midlertidig drop-in-stasjon for vaksinering på Meieriet kultursenter (Storgata 27, Leknes).
  • Her kan du få både influensa- og koronavaksine uten behov for resept eller timebestilling. Vaksinene kan settes samtidig.
  • Åpningstidene er 10., 17., 24. og 31. oktober, fra kl. 10.00–13.00.

På Apotek 1 ved Origo:

• Apotek 1 (Rådhusgata 6, Leknes) tilbyr også influensa- og koronavaksine både som drop-in, eller du kan forhåndsbestille time. Du behøver ikke resept. Vaksinene kan settes samtidig.

Hos legen din:

• Fastlegekontorene tilbyr influensavaksine, men ikke koronavaksine denne sesongen.
  • Barn tilbys influensavaksine på helsestasjonen.

Hvem bør ta vaksine?

Anbefalingene gjelder primært for aldersgruppen 65+ og andre i risikogrupper. Andre utenom risikogruppene tilbys også vaksine, mot en egenandel.

Målgrupper for både influensa- og koronavaksinen:

• Aldersgruppen 65 år og eldre, samt sykehjemsbeboere.
  • Aldersgruppen 18 –64 år som inngår i en risikogruppe.
  • Aldersgruppen 12–17 år med alvorlig grunnsykdom.
  • Aldersgruppen 5 –11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering.
  • Gravide (2. og 3. semester).
  • Personer som bor sammen med eller er pårørende til noen med nedsatt immunforsvar.

Vaksine mot lungebetennelse (pneumokokkvaksine):

• Risikogruppene anbefales oppfriskningsdose hvert 5. år. Pnuemokokkvaksine gies etter individuell vurdering. Ta kontakt med fastlegekontoret.

• Influensavaksine: Kr. 250,–
  • Koronavaksine: Gratis for aldersgruppen 65+ og andre i risikogrupper. For alle andre er det egenandel på 300 kr. som må betales med kort på stedet.

Nærbilde av hender som klargjør vaksine - Klikk for stort bildeIllustrasjonsfoto Unsplash

Kommuneoverlegen