Prosjekteier: Vestvågøy kommune
Ansvar: Havn
Prosjektperiode: april 2022 - 2024
Prosjektleder: Sigve Olsen
Type: Idéskisse, beslutning om videre forprosjekt ikke tatt
Status: Avsluttet
Målsetting
Utarbeid skisse for muligheter som ligger i en fremtidig etablering av kommunale kaier med kapasitet for store fartøy. Avklare grunnlag for igangsettelse av et forprosjekt.
Bakgrunn
Prosjektet er politisk forankret i KS-sak 009/22, 15. februar 2022 og KS-sak 085/21, 26. oktober 2021.
For Vestvågøy kommune er det viktig å planlegge for en helhetlig utvikling av havneområdet og har derfor tatt initiativ til å samle de næringsdrivende som eier kaiene. Dette er:
- Kaikanten Delikatesser AS
- Rowenta Eiendom AS
- Ballstadodden Eiendom AS
Rowenta AS kjøpte i 2022 kaianlegget og avsluttet i 2024 utbygging av kai på sin eiendom mellom Kaikanten AS og hvitbrygga til Ballstadodden Eiendom. Denne utbyggingen ble harmonisert med den skissen kommunen fikk utarbeidet for en mulig fremtidig havneutbygging.
Beskrivelse
Vestvågøy kommune har fått utarbeidet en skisse som viser kaipotensialet i området.
Skissen har total kailengde på 181,5 m med mulig utbyggingsareal på 1032 m2.
Kaikanten Delikatesser AS (1)
Kailengde: 41 m
Area: 227 m2
Rowenta Eiendom AS (2)
Kailengde: 42,3 m
Area: 266 m2
Ballstadodden Eiendom AS (3 og 4)
3) Prosjekt «Ballstadlandet Brygger»
4) Oljesenteret
Kailengde: 98,2 m
Area: 539 m2
Som vist er det potensiale for sammenhengende kai på rundt 180 meter innenfor eiendommene til de tre private aktørene. Det er skissert at en fremtidig utbygging vil kunne skje i samarbeid med Vestvågøy kommune og at det blir et kommunalt kaianlegg/allmenning.
Det fremtidige anlegget vil gi mulighet for mottak av større skip. Det er i utdypingsprosjektet for Ballstad havn utarbeidet en skisse som viser noe av potensialet for mottak av skip:
Snusirkel skip 140m til Ballstadlandet havnRealisering og full utnyttelse av et slikt kaianlegg må også sees i sammenheng med utdyping av Ballstad havn og de andre havneutviklingsprosjektene på Vestvågøy.
Rowenta med sine fartøy i havn mai 2024.
Sigve Olsen
Prosjektlogg
Havnesjef og næringssjef hadde gleden av å inspisere den nye kaia til Rowenta Eiendom AS. Kaia er bygget etter skisser som kommunen har fått utarbeidet, og som gjør det mulig å kunne etablere sammenhengende kai med potensiale på 180 meter. Denne dagen var også alle tre fartøyene inne og måtte også ta i bruk de eldre delene av kaianlegget.
Statsforvalteren har behandlet søknaden om mudring og sprenging i forkant av fremtidig kai tilhørende Rowenta Eiendom AS. Vestvågøy kommune fikk spørsmål fra Statsforvalteren 1/11-22 som mente at tiltaket ikke var i henhold til bestemmelsene i gjeldende plan, som kun tillater sprenging på sjøbunn for tiltak som er av allmenn nytte. Kommunen sendte over sin uttalelse 4/11-22 som beskriver den allmenne nytten, og Rowenta fikk sin tillatelse en uke etter. Dette er kommunens begrunnelse for allmennytten i tiltaket i svaret til Statsforvalteren:
Planavklaring tiltak i sjø endring av brygge - 9/20 - Ballstad
Viser til deres henvendelse 1.11.2022.
Næringsdrivende på Ballstad og Vestvågøy kommune har siden 2011 jobbet for utdyping av Ballstad havn gjennom finansiering gjennom NTP. Havna har fra fylkeskommunen og fagetaters side hatt høyeste prioritet, men har gjennom den politiske behandlingen i flere runder ikke nådd opp.
I 2021 ble det etablert et nytt prosjekt for å fremme Ballstad havn i forhold til kommende NTP. Rowenta AS er i arbeidsgruppa for dette prosjektet og representerer den havgående flåtens behov i Ballstad havn.
Rowenta AS har i tillegg til MS Rowenta også investert i MS Ballstadøy som tidligere hadde hjemmehavn på Ballstad og som nå igjen blir en del av fiskeflåten med tilhørighet i Lofotens viktigste fiskeri- og servicehavn.
Ved overtakelse av eiendommen på Ballstadlandet ble også selskapet med i kommunens initiativ for en fremtidig utvikling av det vi har kalt for Ballstadlandet havn. Som det fremgår av prosjektinformasjonen på vår nettside er målsettingen: Utarbeid skisse for muligheter som ligger i en fremtidig etablering av kommunale kaier med kapasitet for store fartøy. Avklare grunnlag for igangsettelse av et forprosjekt.
Prosessen for å realisere et slikt prosjekt vil nødvendigvis ta noe tid da det både skal politisk forankres, avklares med lokale aktører og finansieres. I mellomtiden har Rowenta AS sine praktiske og forretningsmessige behov som gjør at de må igangsette tiltak tidligere, for egen regning. Det er imidlertid en intensjon om at deres anlegg skal bli en delt av den fremtidige allmenningen på om lag 180 meter og Vestvågøy kommune har derfor oversendt skisser som selskapet vil forholde seg til for å muliggjøre senere utvidelse når kommunens prosjekt har materialisert seg. Deres initiativ vil også være med på å synliggjøre mulighetene i området og derigjennom bidra til ny utvikling og vekst i et området av Ballstad som stort sett har ligget brakk og forlatt i mange år.
Konklusjon
Med dette som bakgrunn oppfatter vi at Rowentas initiativ er en del av et helhetlig arbeid for å tilrettelegge for fellesskapet på Ballstad. I så måte vurderer vi omsøkt vedlikeholdsmudring, som skal utføres med gravemaskin m/skuff og sprenging, til å være i tråd med bestemmelsene i gjeldende arealplanen.
Vedlagt er også presentasjon av prosjektet Ballstadlandet havn.
Vestvågøy kommune har fått bistand fra Steinar Hope ved Pantentslipen til å tegne inn en manøversituasjon i Ballstad havn og docking ved Ballstadlandet havn. Steinar er tidligere skipsfører på Hurtigruten og lærer i Maritime fag på Gravdal (nå Lofoten Maritime Fagskole). Størrelsen på skipet i dette eksemplet er ala ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen
Arkitekt Tora Arctander i Våg arkitekt har på oppdrag tegnet Ballstadlandet havn_kaifront_13.07.22 (PDF, 458 kB) til en fremtidig kai på Ballstadlandet. I forslaget er det tegnet inn flere alternative muligheter, men det er skisse nr. 5 nedenfor som nå peker seg ut den mest fornuftige løsningen.
Tilstede:
Kaieiere
- Helge Johnsen, Kaikanten Delikatesser AS
- Marita Sedeniussen og Thomas Sedeniussen, Rowenta AS
- Trond Ketil Nilsen og Arnt Helge Sørensen, Lofoten Oljesenter AS
Vestvågøy kommune
- Kjell Jakobsen, havnesjef
- Sigve Olsen, næringssjef
Vestvågøy kommune hadde invitert til møte med aktuelle kaieiere i området for innledende samtaler om muligheter for utvikling av kaiområdet.
Alle aktørene var positive til en fremtidig utvikling av kaiområdet.
Rowenta AS har planer om å gå i gang i løpet av 2022 med utbygging av kai på sin eiendom. Har søknad inne på dette.
Gjennomgang av skisser/kart og diskusjon rundet mulighet for å kunne oppnå en lang sammenhengende kai på opp mot 180 meter.
Kommunen vil ta initiativ til å lage en skisse som viser muligheter og også sjekke ut nærmere rundt reelle dybder lang kaiområdet, da det oppfattes at kart ikke helt oppdatert.
Rowenta AS vil se på sine planer i forhold til en helhetlig tenking for området.
Dokumenter/linker