Sted: Teams
Tidspunkt: 13:00-13:45
Tilstede fra arbeidsgruppa: Roger Abrahamsen, Kjell Jakobsen, Bjørg Helen Nøstvold, Sigve Olsen
Tilstede fra Vestvågøy kommune: Eva-Karin Busch (varaordfører), Gard Eide Larsen (ass. kommunedirektør)
Kystverket var invitert til dette møte for å informere nærmere om prosessen i forkant av deres prioritering for NTP 2025-2036. Som følge av tjenestereise takket de nei, men de ville ta kontakt for nytt tidspunkt for et oppfølgende møte.
Eva-Karin informerte om at fylkestinget har møte 12. juni i Bodø hvor også innspill til NTP behandles (sak 114/2023). I saksdokumentet på 30 sider er det knapt 1/2 side om fiskerihavnene:
De statlige fiskerhavnene er viktig både for sjøsikkerhet og beredskap, og er ikke minst en veldig viktig infrastrukturforutsetning for verdiskaping og utviklingen av mange lokalsamfunn langs kysten. Havnene er naturlig bindeledd mellom sjø- og landtransporter. Fiskerihavnene er viktig infrastruktur for kystfiske og fiskemottak, havbruksaktivitet/service, reiseliv/fisketurisme, servicefunksjoner for maritime virksomheter, fritidsbåter og andre sjørelaterte virksomheter. Krav til fiskerihavnene har endret seg over tid og har i dag mange funksjoner utover kun som liggehavn for den lokale fiskeflåten. Underfinansiering av fiskerhavnene gjennom mange år har ført til at det i dag er et stort vedlikeholds- og fornyelsesbehov. Usikkerheten rundt hvem som skulle ha ansvaret for fiskerihavnene (fylke eller stat) har ført til at planlegging og investeringer i viktige fiskerihavneprosjekter langs kysten har stoppet opp de siste seks årene. Dette har bidratt til ytterligere økt vedlikeholdsetterslep. I gjeldende NTP ligger det inne statlige fiskerihavnprosjekter på Andens, Værøy og Røst. I tillegg er det stort behov for utbedring av fiskerihavnen på Ballstad og vedlikehold og fornyelse av flere andre viktige fiskerihavner i fylket.
Fylkesrådets innstilling til vedtak gjeldende havner og sjøtransport:
Vedtakspunkt 13 - Havner og sjøtransporter i perioden 2025-2030:
- Statlige fiskerhavnprosjektene i Andøy, Værøy og Røst som er prioritert i gjeldende NTP 2022-2033 må gjennomføres i første periode i kommende NTP. Tilsvarende må også gjelde for Ballstad fiskerihavn. Nordland fylkesting forventer betydelig økt innsats og tempo i planleggingen av fiskerihavnene, og som muliggjør rask oppstart og gjennomføring.
- Storstilt «fiskerihavnløft» som sikrer fiskerihavner med næringsmessig betydning trygge innseilingsleder og nødvendig skjerming, dybder og kaianlegg med tilhørende fasiliteter.
- Ferjesamband Ytre Vestfjorden - Sikre gode forbindelser innad i Lofoten
Som eneste fra vår region har Lofotrådet gitt høringsinnspill til Nordland fylkeskommune. Dessverre har Ballstad fått en relativ ubetydelig fokus i dette innspillet. Dette kan være et læringspunkt i forhold til senere høringer, at kommunen prioriterer å komme med eget innspill/høring.
Videre oppfølging:
Roger vil følge opp mot politisk nivå for å se på om vi kan styrke fokus på Ballstad i fylkestingets vedtak. En prioritering fra fylket vil legitimere videre oppfølging på nasjonalt plan for å få Ballstad inn i NTP.
Sigve vil holde tråden i forhold til Kystverket og det er viktig å få til et snarlig møte for å få avklart bekgrunnen for at Ballstad har havnet utenfor all prioritering hos fagetaten.